آموزش کامل مراحل راه اندازی رستوران + راز موفقیت✔

10 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
راه اندازی رستوران

مراحل راه اندازی رستوران

شاید فکر کنید برای بازگشایی و راه اندازی یک رستوران آسان و بدون سختی است، اما سخت در اشتباه هستید. در صورتی که قصد راه اندازی رستوران را دارید تا آخر با ما همراه باشید تا قدم به قدم مراحل راه اندازی رستوران را شرح دهیم.

در صورتی که راه اندازی این نوع کسب و کار اگر با انجام درست مراحل برنامه ریزی انجام نشود، ورشکستگی شما حتمی است و اگر همه ی نکات بازگشایی و رستوران داری را رعایت کنید، سودآوری شگرفی دارد و این شغل در میان صنعت ها، حاشیه سود بالایی دارند و دارای رتبه بالایی است.

 

مراحل راه اندازی رستوران

مراحل راه اندازی رستوران

 

هزینه راه اندازی رستوران

در مرحله اول ملک یا مکانی که می خواهیم رستوران را در آن راه اندازی کنیم، انتخاب می کنیم. برای این منظور شما باید شرایطی مثل منطقه ای که می خواهیم کسب و کار را بسنجیم و اینکه آیا در نزدیکی ما بستگی به نوع رستورانی که داریم، رستوران دیگر با مشخصات مشابه کسب و کار ما وجود دارد یا نه.

 

انتخاب مکان مناسب راه اندازی رستوران

انتخاب مکان مناسب راه اندازی رستوران

 

در مرحله دوم برای رستوران یک اسم انتخاب می کنیم، اسم انتخابی ما باید دارای معنایی خاص باشد و مرتبط به نوع رستوران باشد و سپس آن را در سر در رستوران با طراحی و نوشتاری زیبا نصب کنید.

 

انتخاب اسم رستوران

انتخاب اسم رستوران

 

در مرحله سوم  زمان  تامین بودجه است. اگر برای بازگشایی یک رستوران سرمایه ی کمی دارید می توانید از بانک وام بگیرید یا با یک سرمایه گذار مطمئن قرارداد ببندید.

 

بودجه راه اندازی رستوران

بودجه راه اندازی رستوران

 

مرحله چهارم موقع گرفتن مجوزهای مورد نیاز برای بازگشایی رستوران است. گرفتن مجوزهای لازم خیلی زمان بر است، ممکن است چند ماه وقتتان صرف گرفتن مجوز کنید، پس وقتی که سرمایه مورد نیاز را داشتید سریعا به دنبال کارهای مجوز بیفتید.

 

مجوز رستوران

مجوز رستوران

 

در مرحله پنجم دکوراسیون رستوران و نمای داخلی آن با توجه به نوع رستورانی که دارید باید طراحی شود، به طور مثال رستوران کلاسیک و مدرن هر کدام با توجه به سبک آن ها باید طراحی شوند. اگر دکوراسیون لاکچری و لوکسی می خواهید داشته باشید، مخاطبان زیادی جذب رستوران خود می کنید.

 

دکوراسیون رستوران

دکوراسیون رستوران

 

مرحله ششم زمان طراحی منوی رستوران رسیده است، در این منو انواع غذاهایی که در رستوران پخت و پز می شوند و قیمت آن ها قرار گرفته است و مشتری با توجه به نوع و قیمت آن می تواند غذای خود را سفارش دهد.

 

منوی رستوران

منوی رستوران

 

مرحله هفتم زمان تامین تجهیزات رستوران است. در قسمت آشپزخانه رستوران، وسایلی مثل : سرخ کن، فر، وسایل آشپزی، یخچال و فریزر، ظروف سرو و… مورد نیاز است و در قسمت هایی دیگر رستوران وسایل دیگری مانند صندوق فروشگاهی، سفارش گیر رستوران، کیوسک سفارش گیر، پرینتر حرارتی برای چاپ فاکتورهای رستوران، میز و صندلی مورد نیاز است.

 

تجهیزات رستوران

تجهیزات رستوران

 

مرحله هشتم زمان استخدام کارکنان رستوران است. استخدام کارکنان رستوران اولین مرحله برای عرضه خدمات به مشتریان است. کارکنانی که استخدام می کنید طبق پستی که به آن ها می دهید باید دارای تجربه باشند و به صورت حرفه ای عمل کنند.

 

کارکنان رستوران

کارکنان رستوران

 

مرحله نهم مرحله تبلیغات رستوران است. این تبلیغات را می توانید با نصب بنر در سطح شهر،از طریق سایت های اینترنتی یا واینرهای معروف اینستاگرام انجام دهید تا بازدهی بالایی داشته باشد و در موفقیت شما نقش داشته باشد.

 

تبلیغات رستوران

تبلیغات رستوران

 

مرحله دهم زمان نصب نرم افزارهای رستورانی است. برای مدیریت رستوران نرم افزارهای متنوعی وجود دارد که این امکان را به شما می دهد. که به کارهای رستوران ناظر و آن ها کنترل کنید. نرم افزار های رایج رستوران به شرح زیر است :

  • نرم افزار انبارداری
  • سیستم های حسابداری
  • اتوماسیون رستوران
  • ابزارهای خرید و فروش

 

نرم افزار رستوران

نرم افزار رستوران

 

در مرحله یازدهم باید به آموزش نیروهای رستوران بپردازیم. شما باید کارکنان رستورانتان را به نحوه احسنت آموزش دهید و نکات مهمی که باید رعایت کنند را برای آنها روشن سازی کنید. موارد دیگر مانند طرز برخورد با مشتریان، روش پخت غذا، نظافت رستوران و تحویل غذا در کمترین زمان ممکن به آنها را آموزش دهید.

 

آموزش نیروهای رستوران

آموزش نیروهای رستوران

 

مرحله دوازدهم زمان برآورد مالی برای راه اندازی رستوران است. حساب و کتاب کردن مخارج بازگشایی یک رستوران عامل بسیار مهمی در موفق شدن شما در این کسب و کار است. شما در جایگاه یک فرد سرمایه گذار باید طبق برنامه ریزی دقیقتان مانع از دست رفتن هزینه های گزاف شوید.

بودجه برای بازشگایی رستوران در بیشتر مواقع بیشتر از سطح توقع شما است. هزینه بازگشایی رستوران نسبت به نوع شرایط آن ها با هم فرق می کند. این هزینه ها در بازگشایی یک رستوران به شرح زیر است :

  • مقدار هزینه خرید یا اجاره رستوران
  • هزینه تهیه مواد اولیه
  • هزینه تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه رستوران
  • هزینه های ثابت رستوران مانند هزینه آب، برق، گاز و…
  • پرداخت حقوق پرسنل

 

برآورد مالی راه اندازی رستوران

برآورد مالی راه اندازی رستوران

 

در مرحله سیزدهم به برنامه بازاریابی رستوران می پردازیم. اگر شما مرحله بازاریابی را درست انجام بدید، تاثیر شگرفی در بازار رقابتی می بینید. برنامه ریزی یک برنامه قابل اجرا برای همه کارهای بازاریابی رستوران به شرح زیر است.

  • وبسایت و صفحات مجازی مربوط به رستوران را راه اندازی کنید
  • تعیین بودجه بازاریابی رستوران
  • برگزاری همایش ها و کمپین های معرفی رستوران
  • در پلتفرم های مربوط به صنعت غذا، رستوران خود را ثبت کنید

 

بازاریابی رستوران

بازاریابی رستوران

 

مرحله چهاردهم زمان راه اندازی دلیوری رستوران است. نوع تحویل غذا یا دلیوری غذا از مسائل بسیار مهم است. که اکثر رستوران ها به دلیل اینکه این به این بخش توجه نمی کنند با شکست مواجه می شوند.

قسمتی از حاشیه سود رستوران در بخش غذاهای بیرون بر است، بنابراین در بازگشایی رستوران به این مسئله توجه کنید.

دلیوری رستوران یا همان تحویل بیرون بر غذا باید در کمترین زمان ممکن به مشتری تحویل داده شود و کارکنی که مشغول تحویل غذا است باید تا زمان رسیدن به مقصد تحویل غذا مراقب بسته بندی باشد و طرز رفتارش با مشتری خوب باشد. شما باید برای راه اندازی این بخش یک وسیله مناسب حمل غذا و صندوق نگهدارنده حمل غذا تهیه کنید.

 

دلیوری رستوران

دلیوری رستوران

 

مرحله پانزدهم مرحله تایین قوانین و مقررات رستوران است. این مسئله مهم است که همان اول کار به پرسنل تان قوانین و مقررات رستوران را به آن ها گوش زد کنید. به طور مثال چند دقیقه قبل از ساعت باز شدن رستوران در آنجا حاضر باشند، در حین کار با تلفن صحبت نکنند و تمرکز کافی روی کار داشته باشند، از دستکش و کلاه ایمنی بهداشتی استفاده کنید و از ظرف های مخصوص رستوران برای آب خوردن و غذا خوردن استفاده نکنند و کارکنان باید در محل کار زیاد نباشند و از شوخی زیاد پرهیز کنند و با تعیین کردن قوانین و مقرارت در محل کسب و کارتان انظباط بیشتری در محل رستورانتان برقرار می شود.

 

قوانین و مقرارت رستوران

قوانین و مقرارت رستوران

 

در مرحله شانزدهم باید این را بپذیرید که بهترین دوستان شما، رقبای شما هستند. شما باید شناخت خوبی از رقبای خود و فعالیت آن ها پیدا کنید. چون این شناخت باعث پیشرفت در کارتان می شود. توجه به کارکردهای رستوران های رقیب نکته های خیلی مهمی را برای شما روشن می سازد، با دقت به فعالیت های آنها و شناخت ضعف موجود در کارشان می توانید مانع به وجود آمدن این صنف در کسب و کارتان شوید. همیشه در دستور کارخود همیشه تحلیل رقبا را قرار دهید، چون رقابت با رستوران های دیگر باعث می شود شما روز به روز پیشرفت کنید.

 

رقابی رستوران

رقابی رستوران

 

در مرحله هفدهم که مرحله آخر است باید چک لیست خود را چک کنید تا نکته های مهم از قلم نیفتد و به طور کامل به فعالیت های خود رسیدگی کنید.

 

مراحل راه اندازی رستوران

مراحل راه اندازی رستوران

 

برای افتتاح رستوران چه باید کرد

بنابراین خیلی از سرمایه گذاران و کسانی که به این نوع کسب و کار علاقه دارند و فکر راه اندازی آن را در ذهن دارند، باید قبل از هر اقدامی باید در جریان باشید که روند راه اندازی رستوران پر از نکات مهم و چالش برانگیز است. ما در این مقاله تلاش کردیم اکثر نکات و مراحل راه اندازی رستوران موفق را برای شما شرح دهیم.

ارتباط با ما

09125270135

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.